عواملی که به سئو سایت آسیب میزند

عواملی که به سئو سایت آسیب میزند

عواملی که سایت شما را به خطر می اندازد، همواره در کمین ایمنی صفحات اینترنتی شما هستند! به همین خاطر شناسایی این عوامل و جلوگیری از بروز آن ها در سئوی سایت های فروشگاهی و خدماتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین خاطر در این گزارش شما را با رایج ترین اشتباهات سئو سایت آشنا می کنیم. می توان به جرعت گفت که 10 الی 60 درصد ترافیک سایت شما مربوط به موتورهای جست و جوی گوگل هستند و از این طریق تامین می شوند. به همین خاطر توجه به قوانین و الگوریتم های موجود در این بخش بسیار اهمیت دارد.

در ادامه برخی از رایج ترین خطاهایی که در این خصوص انجام می شوند را بر می شماریم:

طراحی سایت فروشگاهی جدید بدون توجه به سئوی سایت

یکی از مهمترین اشتباهات سئو انتقال پلت فرم ها و ایجاد یک سایت فروشگاهی جدید بدون در نظر گرفتن قوانین سئو است. این مسئله رتبه بندی سایت شما را با مشکل مواجه کرده و سبب افول رتبه و درجه کیفی مربوطه در فیلترهای گوگل خواهد شد. با کاهش رتبه و امتیاز شما در این بخش، درآمد حاصل از کسب و کارتان نیز کاهش می یابد. در صورتی که می خواهید، از یک پلتفرم جدید برای سایت استفاده کنید، با در نظر گرفتن برخی نکات، اشتباهات سئو را مرتکب نشده و خطایی در این زمینه صورت نمی گیرد:

  1. در وهله اول به سرعت سایت فعلی توجه داشته باشید؛ افزایش سرعت استفاده از سایت، تجربه کاربری مخاطبین سایت شما را بهبود می بخشد.
  2. در این خصوص به تمامی بک لینک های متعلق به سایت خود توجه کرده و آن ها را نیز در پلتفرم تازه تاسیس لحاظ کنید.
  3. پیش از طراحی، برنامه های جامعی در رابطه با ری دایرکت کردن خطای 301 سایت داشته باشید تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوید.
  4. از ایندکس شدن تک تک صفحات سایت نیز اطمینان حاصل نمایید و در صورت بروز مشکل ارور ایندکس، آن را رفع کنید.
  5. همه هدینگ ها و عناوین محتوا و مطالب را بررسی کرده و از وجود آن ها در پلتفرم تازه نیز اطمینان حاصل کنید. برخی از بخش های محتواها، پس از انتقال به پلت فرم جدید حذف می شوند.
  6. در نظر گرفتن کتگوری های منوی کاربری و ارجاعات موجود در سایت نیز بسیار مهم تلقی می شود.

مشکل ساختار بندی دسته بندی های سایت

یکی دیگر از اشتباهات سئو سایت تغییر مداوم دسته بندی ها است؛ در صورتی که این دسته بندی ها تغییر کنند، به دنبال آن منوی کاربری نیز تغییر خواهد کرد و این مسئله مخاطبین سایت را گمراه می کند. در این زمینه برخی از این دسته بندی ها نیز حذف شده و دسته های جدیدتری به جای آن ها ایجاد می شوند. این مسئله نیز در رتبه بندی سایت شما تاثیر منفی بر جای می گذارد. لینک های مربوط به دسته بندی های ایجاد شده، مرتبا در هنگام ایندکس سایت بررسی می شوند و با تغییر مداوم به  Link Authority آسیب وارد می شود.

عواملی که به سئو سایت آسیب میزند
عواملی که به سئو سایت آسیب میزند

این اشتباهات سئو سایت، تمامی تلاش های شما را برای بالا بردن بازدیدهای سایت، به هدر می دهد. به همین سبب با تغییر دسته بندی ها و جایگزینی دسته های جدیدتر، باید کلیه زحمات خود را تکرار کرده و از صفر شروع کنید. به همین خاطر توصیه می شود، پیش از حذف هر دسته بندی و تغییر آن، آنالیتیکس مربوط به آن را از طریق گوگل بررسی کرده و سپس در این زمینه تصمیم بگیرید.

مشکل حذف صفحات وURL  ها

پیش تر نیز این مسئله را ارزیابی کردیم که با حذف  هر بخش از محتوای سایت، شامل محتواهای متنی، ساختار بدنه و… گوگل نیز آن بخش را دی ایندکس کرده و حذف می کند و کلیه امتیازات و رتبه بندی های مربوط به آن را نیز نادیده می گیرد. به همین خاطر باید برای حذف برخی صفحات پیش تر تنظیمات مربوطه را انجام دهید تا از بروز این اشتباهات سئو جلوگیری نمایید. در این خصوص باید حتما ری دایرکتی برای صفحات حذف شده در نظر بگیرید تا کلید واژه های مربوط به مطلب پیشین در این بخش رتبه به دست آورد. در غیر این صورت کاربران شما با خطای 404 رو به رو شده و کلیه بک لینک های صفحه نیز شکسته خواهند شد.

برای جلوگیری از بروز این دسته از اشتباهات سئو، مشورت با مشاوران و متخصصین سئوی سایت مفید واقع شده و از آسیب رسیدن به ساختار سایت جلوگیری می کند. این اقدامات پیشگیرانه برای حفظ سئوی سایت انجام می شوند.

بی توجهی به قوانین سئو

برخی از فروشگاه ها و سایت های کسب و کارهای آنلاین، به محض این که به رتبه های مورد نظر دست یافتند و ترافیک مورد نیاز را به دست آوردند، دیگر قید رعایت نکات و قوانین سئو را می زنند و تمرکز خود را بر روی محصولات و جذابیت ظاهری آن ها می گذارند! این دسته از اشتباهات سئو، خسارات جبران ناپذیری برای سایت به همراه خواهند داشت.

برخی افراد لینک سازی در هر یک از صفحات را به کل نادیده می گیرند، از تعداد لینک های کمتری استفاده می کنند و… اشتباهاتی از این قبیل می تواند، رقبای شما را به برتری برساند و سایت شما را با مشکلات عدیده ای رو به رو کند.

بی توجهی به بهینه سازی تجربه کاربری

بالا بردن نرخ تبدیل در هر فروشگاه آنلاین یک مسئله اساسی است که مورد توجه مدیران سایت قرار می گیرد. نرخ تبدیل به میزان خرید آنلاین مشتریان از سایت فروش شما مربوط می شود. در  این زمینه تجربه کاربری یک اصل اساسی است که بی توجهی به آن از مهمترین اشتباهات سئو سایت به شمار می رود. هر چه کاربران از سایت، خرید بیشتری انجام دهند، نرخ تبدیل بالاتر رفته و بهینه سازی تجربه کاربری در آن بهتر انجام می گیرد.

معکوس این فرمول نیز در سئوی سایت صدق می کند! یعنی تجربه کاربری بد، می تواند نرخ تبدیل سایت را کاهش دهد. این مسئله بانس ریت سایت را نیز تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش مدت زمان حضور کاربران در سایت خواهد شد. برخی از فروشگاه ها برای کسب رتبه های بهتر در گوگل، به سئوی سایت خود توجه وافری دارند و در این میان، توجهی به ظاهر جذاب سایت نداشته و تجربه کاربری مخاطبین را نادیده می گیرند.

عواملی که به سئو سایت آسیب میزند
عواملی که به سئو سایت آسیب میزند

باید بدانید، تا زمانی که کاربران در سایت شما احساس خوبی نداشته باشند، هرگز از شما خرید نخواهند کرد! به همین خاطر در نظر گرفتن تجربه کاربری مطلوب برای مخاطبین سایت بسیار مهم تلقی می شود. در این زمینه ابزارهای مختلفی نیز در دسترس شما قرار دارند. از میان آن ها می توان به ابزارهای هیت مپ، کلیک مپ، آنالیتیکس و… اشاره کرد. این داده های آماری گوگل به شما کمک می کنند که دلایل ترک مخاطبین را بررسی کرده و ببینید کدام صفحات بیشتر مورد توجه آن ها قرار می گیرند.

استفاده از محتوای تکراری در سایت

یک مسئله مهم که سئوی سایت شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، استفاده از محتوای تکراری در صفحات سایت است. محتوای تکراری به محتوایی اطلاق می شود که از صفحات دیگر سایت شما و یا از صفحات سایت های دیگر کپی شده باشد. گوگل جریمه ای برای استفاده از محتوای تکراری تعیین نمی کند، اما بدون شک محتوای تکراری سبب کاهش رتبه یک سایت خواهد شد.

در برخی موارد، سایت ها ناچارا باید از محتواهای تکراری استفاده کنند؛ در این زمینه تگ هایی به نام canonical وجود دارند که در صفحه مرجع به کار رفته و لینکی در صفحه مورد نظر شما ایجاد می کنند. به این ترتیب کپی مطالب، تاثیر منفی ای بر سایت شما نخواهد داشت و سایت با افول مواجه نمی شود. اگر فرصت کافی برای تولید محتوای غیر کپی و یونیک ندارید، این کار را به سئوکاران و گروه های تولید محتوا بسپارید.

استفاده از تصاویر بدون تگ آلت ایمیج

یکی از تگ های مفید در سایت، آلت ایمیج نام دارد که به توصیف محتوای حاضر کمک می کند. یکی از اشتباهات سئو در سایت های امروزی، حذف کامل این تگ ها است. این تگ ها به درک بهتر خزنده های گوگل از محتوای شما کمک شایانی کرده و رتبه سایت شما را ارتقا می دهند و با حذف آن ها سایت شما از کلیه این مزایای بی بهره خواهد بود.

جمع بندی

در این گزارش با برخی از مهمترین عواملی که سایت شما را به خطر می اندازند، به طور خلاصه آشنا شدید. امیدواریم از این گزارش و نکات ارائه شده در آن استفاده کنید و رتبه و امتیاز سایت خود را با در نظر گرفتن اشتباهات رایج سئو ارتقا دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن