اغلب مردم فکر می کنند سئو موضوعی است که درباره اش اطلاعات کافی را دارند، ولی اینگونه نمی باشد. به همین سبب “افکار من درآوردی از جانب مردم در موضوع سئو بوجود آمده است”، تصمیم گرفتیم مقاله جامع و مفیدی صرفاً جهت معرفی سئو بنویسیم تا بعضی از کجفهمیهای موجود در این زمینه را از بین ببریم.
واژه “سئو” مخففی از کلمه انگلیسی “SEO” است. خود واژه SEO هم مخفف عبارت Search Engine Optimization است که ترجمه دقیقش “بهینهسازی موتور جستوجو” میشود.
در سادهترین واژگان ممکن، سئو مجموعهای از تکنیکها است که باعث میشود سایت شما در صفحات نتایج جست و جو، دیده شود. حالا هر چقدر رتبه شما در این صفحات بالا باشد، به این معنی است که سئو (و محتوای) شما قویتر و بهینهتر بوده است.
سئو چرا برای کسب و کار ضروری است؟
همانگونه که می دانید، گفتیم که سئوی مناسب باعث میشود رتبه سایت شما در گوگل بالاتر باشد. حالا بیایید یک قدم به عقب بازگردیم و ببینیم که اصلا چرا رتبه بالاتر در گوگل باید برای شما مهم باشد؟
در بهار سال 2011، موسسه تحقیقاتی Slingshot SEO مطالعهای در مورد نرخ کلیک (اینکه بر روی هر لینک چند بار کلیک میشود) انجام دادد. اعضای تیم در این مطالعه، رتبه وبسایت های موجود در صفحه اول نتایج را با نرخ کلیک همان سایتها مقایسه کردند و نتیجه جالبی به دست آمد!
نتایج بصورت واضح گویای همه چیز هستند: هر چه رتبه بالاتر باشد، نرخ کلیک هم افزایش پیدا میکند! این مساله برای کسبوکارهایی که درامدشان از طریق آنلاین به دست میآید بسیار حیاتی است! چرا؟ چون رقیبهای شما تنها و تنها یک کلیک با شما فاصله دارند و همین یک کلیک میتواند میزان ورودی سایت شما را دگرگون کند! اما نیازی به نگرانی هم نیست. اگر بتوانید سئوی وبسایتتان را به اندازه کافی قوی بکنید، قطعا در رتبههای بالاتری در موتورهای جستوجو قرارخواهید گرفت.
این هم خدمتتان عرض کنم که وقتی ما در مورد سئو در موتور جستوجو حرف میزنیم، معمولا منظورمان گوگل است چرا که بیش از 91 درصد جستوجوهای انجام شده در کل ایران از روی گوگل انجام میشوند!
روش های سئو چگونه است؟
اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد کارکرد سئو به دست بیاورید حتما لازم است بدانید که از سئو به چند روش میتوان استفاده کرد. در این قسمت سه روش اصلی سئو را برای شما توضیح دادهایم:
سئوی کلاه سفید: به راستی که ما فوقالعاده هستیم!
از آنجایی که تعداد افرادی که از موتورهای جستوجو برای ارائه خدمات و محصول استفاده میکنند بسیار زیاد است و تعدا کاربران این سایت ها از آن هم بیشتر است، موتورهای جستوجو مجبور شدهاند یک سری قوانین برای رتبهبندی و ترتیب نمایش این سایتها تعیین کنند. تعداد زیادی از وبسایتها این قوانین را پذیرفته و از آن تبعیت میکنند. این کار آن ها را بصورت طبیعی (و نه دستکاری شده) رتبه بندی میکند که به آن سئوی کلاهسفید میگویند اما اگر جایی اسم “سئوی اخلاقی” هم شنیدید تعجب نکنید چون همان سئوی کلاه سفید است!
برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد سئوی کلاه سفید کسب کنید و حتی ببینید که این نوع سئو را چطور میتوان بصورت عملی پیاده کرد، میتوانید از مطالعه موردی سئوی کلاه سفید استفاده کنید.
سئوی کلاه سیاه: خودمان را فوقالعاده جلوه میدهیم!
تعداد دیگری هم از وبسایت ها وجود دارند که قوانین موتورهای جستوجو گر را چندان دوست ندارند و همیشه سعی میکنند دستکاریهایی در کدنویسی و کلمات کلیدی خود بکنند تا رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند!
سادهتر برایتان بگویم، میخواهند سر موتورهای جستوجوگر کلاه بگذارند! اسم این کلاهبرداری سئوی کلاه سیاه است. البته موتور ها هم توانستهاند خودشان را با الگوریتمهایی مثل پاندا و پنگوئن بهروزرسانی کنند تا سایتهایی که قوانین را دور میزنند را به عنوان اسپم جریمه کنند. حتی اگر سایتهایی که جریمه شدهاند، محتوایشان را اصلاح نکنند، ممکن است از لیست نتایج به کلی حذف شوند!
سئوی کلاه خاکستری: فوقالعاده بودن یا نبودن، مسئله این است!
شنیدید میگویند “دزد نگرفته پادشاه است”؟ خب اگر شنیده باشید کارمان راحت است! چون الان دیگر “سئوکار نگرفته کلاه خاکستری است!” تا بحال خواندید که سئوی کلاه سفید کاملا قانونی و سئوی کلاه سیاه، کاملا غیرقانونی است! حالا اگر خیلی سختگیری نکنیم، میتوانیم بگوییم که سئوی کلاه خاکستری تکنیکهایی استفاده میکند که از نظر موتورهای جستوجو کاملا طبیعی نیستند اما هنوز مجازاتی هم ندارند.
در چه حوزه هایی سئو جوابگو است؟
اینکه شما اطلاعاتی در مورد کلیت سئو داشته باشید به هیچ وجه برایتان کافی نیست! چون باید این هم بدانید که سئو فقط بخشی از کار را بصورت مستقیم به عهده شما میگذارد! و بخش دیگر کار را بیرون از وبسایت شما طوری انجام میدهد که شما دسترسی مستقیم به آن ندارید! در این قسمت، به دو نوع کارکرد سئو نگاه میکنیم:
بهینهسازی درونی (on-page SEO)
بهینهسازی درونی بخشی از کار شما است که کنترل مستقیم روی آن دارید. حالا شما روی چه چیزهایی کنترل مستقیم دارید؟ عکس، فیلم، صدا، متن و کلا هر محتوایی که مستقیما تولید کرده و روی سایتتان میگذارید همگی بخشی از بهینهسازی درونی شما هستند. به علاوه، هر تگ یا کلمهکلیدی که در ساختار محتوایتان وارد میکنید جزء درون صفحه به حساب میآیند.
برای بهینهسازی سئوی سایتتان، این بخش باید برای شما اولویت داشته باشد چرا که اولا کنترل مستقیمی روی آن دارید و دوما، این بخش نسبت به قسمت بهینهسازی بیرونی، اثرگذاری بیشتری دارد.
بهینهسازی بیرونی (off-page SEO)
علاوه بر روشهای بهینهسازی درونی که در داخل سایت انجام میشوند و مستقیما از طرف شما کنترل میشوند، یک سری روش های بهینهسازی
دیگری هم وجود دارد که بیرون از سایت شما انجام میشوند اما با این حال اثر خودشان را میگذارند! رایجترین روش در این قسمت، دریافت لینک از سایتهای دیگر است که فقط و فقط از طریق تولید محتوای با ارزش انجام میشود. یعنی چه؟ یعنی اینکه محتوای شما به قدری برای کاربرانتان مفید و جالب است که بعد از خواندنش، آن را در شبکههای اجتماعی پخش میکنند.
علاوه بر آن، حتی ممکن است که بقیه سایت ها در نوشتن برخی از مقالههایشان، به محتوای شما لینک بدهند تا کاربران مستقیما به مطالب شما دسترسی پیدا کنند.
رابطهای بین سئو و محتوا چیست؟
همانطور که تایر بدون موتور، به هیچ دردی نمیخورد، محتوای بدون سئو هم در دنیای مارکتینگ دیجیتال فایدهای ندارد. و همانطور که موتور بدون تایر دردی از شما دوا نمیکند، سئوی بدون محتوا هم فقط وقت شما و کاربرتان را تلف میکند.
محتوا پادشاهی است که روی تخت سئو نشسته است!
نتیجه گیری
حالا که در مورد سئو و اینکه چطور کار میکند مطالعه کردید، حتما شما هم به این تیجه رسیدید که دیگر فقط محتوا نیست که تعیین کننده جایگاه شما در گوگل است! پس وقت آن است که اطلاعات خودتان را با مطالعه اصول سئو کاملتر و دقیقتر کرده و هرچه سریعتر فرایند بهینهسازی وبسایتتان را شروع کنید.
منبع مقاله: وب سایت پرتال